Meer tijd voor jezelf en een blije relatie!

Onlangs had ik een mailwisseling met een collega ondernemer waarin we elkaar tips en trucs gaven. Deze tips en trucs gingen over het kunnen minimaliseren van de tijd die je kwijt bent aan het beantwoorden en sturen van e-mails en telefoneren naar (mogelijk potentiële) relaties. Ook kwamen we tot de ontdekking dat je als ondernemer vaak 24/7 bereikbaar wil zijn voor relaties. Terwijl je juist, toen je besloot om te gaan ondernemen, meer vrijheid en tijd wou hebben voor jezelf. In dit artikel een aantal tips om meer tijd over te houden voor jezelf en de relatie toch te kunnen helpen. 

Een zakelijk én een privé telefoonnummer

Gebruik een zakelijke en een privénummer. In de avond kan je dan de zakelijke telefoon uitzetten. Als er dan gebeld zal worden krijgen ze vanzelf de voicemail te horen. Het gebruik van een zakelijk nummer is trouwens ook makkelijker te onderscheiden in de boekhouding. Je krijgt dan ook een beter beeld van het belgedrag. Tegenwoordig kan je met een dualsim twee telefoonnummers gebruiken op 1 telefoon.

Voicemail erop in de avond!

Als de persoon die belt de voicemail krijgt te horen, vertel dan in het voicemailbericht dat men op de website de meest gestelde vragen kan bekijken of een email kan sturen. Verwijs de beller ook naar de het contactformulier op de website en een bericht te sturen. Laat hen geen bericht inspreken want dan willen ze toch dat je weer terugbelt en dat wil je juist verminderen.

Meest gestelde vragen op website

Wat heel veel tijd kan opleveren is het maken van een onderdeel op de website met meest gestelde vragen. In het begin kost het wel wat tijd om dit te vullen maar het scheelt zoveel tijd in de toekomst. Als de vraag er dan echt niet bij staat kunnen mensen een contactformulier invullen. En zet die vraag met het antwoord dan weer op de website.

Automatisch e-mails beantwoorden

Het is verstandig om e-mails automatisch te beantwoorden. Dus als iemand een email stuurt met een vraag o.i.d. krijgt deze automatisch een email als bevestiging. Dit kan je vaak bij de (hosting)provider instellen. En is dat niet van toepassing? Vraag dan de webbouwer om dit in te bouwen in het contactformulier. Verwijs in de bevestigingsmail ook weer naar de meest gestelde vragen en de openingstijden.

Twitter of andere socialmedia gebruiken?

Zet je de zakelijke telefoon uit? Gebruik ook in avond niet meer de zakelijke socialmedia. Mensen met vragen proberen je dan op die manier te benaderen. Dan verleg je eigenlijk het probleem: van de telefoon naar socialmedia. Dan zit je dus i.p.v. te bellen een hele avond te chatten (op een telefoon).

Duidelijk de openingstijden vermelden

Het is voor mensen heel belangrijk dat ze weten waar ze aan toe zijn. Als er vertraging is met de trein o.i.d. dan willen treinreizigers heel graag weten hoelang de vertraging duurt en waarom de vertraging is. Er zijn een aantal plekken waar je bijvoorbeeld de openingstijden kan vermelden: in de footer van de website, op de contactpagina van de website, in de e-mailhandtekening, benoemen in de voicemail en via de bedrijfsinfo die men ziet bij het zoeken via Google.

Bedrijfsprofiel op Google

Google biedt de mogelijkheid om een bedrijfspagina te plaatsen. Aangezien de meeste mensen toch zoeken via Google is dit al een weer een pluspunt in de zoekresultaten. Ze zullen dan deze informatie als eerste vinden als ze jouw bedrijf zoeken via Google. Zoek je op IZEE dan zal je de bedrijfspagina op Google van IZEE al snel vinden. Let op: Bij het gebruik van een mobiel krijg je ook lokale zoekresultaten.

Meest gestelde vragen op laten vallen

De meest gestelde vragen die het meest zijn bekeken kan je laten opvallen op de website. Dit kan je meten door statistieken te gebruiken. Google Analytics is een mooie tool. Deze vragen kan je benoemen op de homepage van de website, op een facebookpagina of op de Google Plus pagina. Zo lok je ook weer nieuwe potentiële relaties naar de website.